Przebudź się, przebudź!
Przyoblecz się w moc,
o ramię Pańskie!
Przebudź się, jak za dni minionych,
w czasie zamierzchłych pokoleń.
Czyżeś nie Ty poćwiartowało Rahaba,
przebiło Smoka?
Czyżeś nie Ty osuszyło morze,
wody Wielkiej Otchłani,
uczyniło drogę z dna morskiego,
aby przejść mogli wykupieni?
Odkupieni więc przez Pana powrócą
i przybędą na Syjon z radosnym śpiewaniem,
ze szczęściem wiecznym na twarzach.
Osiągną radość i szczęście;
ustąpi smutek i wzdychanie.
o ramię Pańskie!
Przebudź się, jak za dni minionych,
w czasie zamierzchłych pokoleń.
Czyżeś nie Ty poćwiartowało Rahaba,
przebiło Smoka?
Czyżeś nie Ty osuszyło morze,
wody Wielkiej Otchłani,
uczyniło drogę z dna morskiego,
aby przejść mogli wykupieni?
Odkupieni więc przez Pana powrócą
i przybędą na Syjon z radosnym śpiewaniem,
ze szczęściem wiecznym na twarzach.
Osiągną radość i szczęście;
ustąpi smutek i wzdychanie.
Pan
wszechmocnym pocieszycielem
Ja i tylko Ja jestem twym
pocieszycielem.
Kimże ty jesteś, że drżysz
przed człowiekiem śmiertelnym i przed synem człowieczym,
z którym się obejdą jak z trawą?
(…) Lecz Ja jestem Pan, twój Bóg,
który gromi morze,
tak iż się burzą jego odmęty.
- Pan Zastępów - to moje imię. -
Włożyłem moje słowa w twe usta
i w cieniu mej ręki cię skryłem,
bym mógł rozciągnąć niebo i założyć ziemię,
i żeby powiedzieć Syjonowi: «Tyś moim ludem». (Księga Izajasza 51,9-16)
Kimże ty jesteś, że drżysz
przed człowiekiem śmiertelnym i przed synem człowieczym,
z którym się obejdą jak z trawą?
(…) Lecz Ja jestem Pan, twój Bóg,
który gromi morze,
tak iż się burzą jego odmęty.
- Pan Zastępów - to moje imię. -
Włożyłem moje słowa w twe usta
i w cieniu mej ręki cię skryłem,
bym mógł rozciągnąć niebo i założyć ziemię,
i żeby powiedzieć Syjonowi: «Tyś moim ludem». (Księga Izajasza 51,9-16)
wpis dedykuję
Jaredowi Puffowi
w podziękowaniu za
wspólną refleksję nad Izajaszem
Jak
streścić Drugą Księgę Nefiego – drugą kronikę w Księdze
Mormona? Koncentruje się ona na życiu syna Lehiego, czyli
Nefiego, opowiada o potomkach Nefiego oraz Lamana, którzy to
potomkowie z czasem stają się dwoma zwaśnionymi narodami: Nefitów
i Lamanitów. Kronika ta zawiera również kilka cytatów z Księgi
Izajasza. I tu pojawia się pytanie: PO CO?
Skąd ten pomysł, by z trudem zachowane i przywiezione z Bliskiego
Wschodu teksty Izajasza powielać w osobnej Księdze – na płytach
nefickich? Pytanie można inaczej sformułować: Dlaczego akurat
Izajasz? Dlaczego właśnie on? Dlaczego nie inny prorok? Co tak
szczególnego zawiera właśnie ten starożytny pisarz, że Nefi
prawie całkowicie pomija innych wybitnych proroków Starego
Przymierza? Moim zdaniem są trzy powody.
Powód 1:
adresatami byli tak zwani WSZYSCY
Jak
już pisałem w osobnym artykule dotyczącym rzekomego lamanickiego
pochodzenia wszystkich Indian amerykańskich, nieliczni
ultra-koserwatywni święci bronią tej teorii. Jednak samo jej
źródło, Księga Mormona, wydaje się tej koncepcji przeczyć.
Piąty rozdział II Księgi Nefiego podaje, że Nefi opuścił Lamana
i Lemuela, gdyż ci nastawali na jego życie. Protoplasta Nefitów
oddalił się od starszych braci wraz ze swoją rodziną, Zoramem i
jego rodziną oraz braćmi (Samem, Jakubem i Józefem) wraz z ich
rodzinami, a także bliżej nieokreślonymi „WSZYSTKIMI” (II Nefi
5,6). Kim byli „wszyscy” (ang. all those), których Nefi
wspomina dwa razy pod rząd (a poropos, typowy hebrajski zabieg
stylistyczny)? Moim – i nie tylko moim – zdaniem byli to
gospodarze Ziemi Obiecanej, czyli tak zwani „Indianie”, którzy
już zamieszkiwali Amerykę. Musieli oni przyjąć Lehiego i jego
towarzyszy oraz zaprzyjaźnić się z nimi.[1] Dlaczego jednak Księga
Mormona przemilcza fakt, że do takiego spotkania – z
dotychczasowymi gospodarzami tej ziemi – doszło? Z bardzo prostego
powodu! Ujmę go tak: Księgę Mormona kompletnie nie interesuje
nic co ją kompletnie nie interesuje. Kronikarski styl
poszczególnych części Księgi Mormona nie jest szczegółowym
sprawozdaniem. Księga zawiera pełnię Ewangelii Chrystusowej i
koncentruje się tylko na tych wydarzeniach, parabolach i
wspominkach, które są kluczowe dla zbawienia odbiorców (por.
Księga Jaroma, werset 2). Jeśli przypadkiem do jej treści trafiła
wzmianka – na przykład – o nazwie zwierzaka, w którego
posiadaniu byli Nefici lub Jeredyci, to nie zmienia ona faktu, że
Księga ma cel duchowy. I dlatego na płytach Nefiego znalazł się
właśnie Izajasz! Po pierwsze, proroctwa Izajasza mówią o
potomkach Jakuba otoczonych przez obcych. O tych potomków ma
staranie kochający Bóg. Po drugie, w proroctwie Izajasza pobrzmiewa
też obietnica boska o zbawieniu obcych, którzy nie należą do domu
Izraela.[2] Mając na uwadze troskę o tych, którzy przyłączyli
się do niego, Nefi zachowuj na wieczną rzeczy pamiątkę proroctwa
właśnie Izajasza – zawierające obietnicę powszechnego
zbawienia.
Powód
2: obawa o niezachowanie się tekstów Izajasza
Proroctwa
Izajasza są szczególnym staro-hebrajskim tekstem. Zawierają
głębokie treści dotyczące zbawienia (soteriologię) oraz kluczową
dla potomków Lehiego zapowiedź narodzenia się zbawiciela (Iz 7).
Tą nadzieją żył Lehi, gdy uchodził z Jerozolimy. Co więcej,
Izajasz w prawdzie mówi o nieszczęściach, które spadają na osoby
nieprzestrzegające boskich ustaw – ale konkluzją pozostaje
proroctwo o narodzinach Mesjasza, który zbawia – wszystkich (Iz 9
i 12). Przyjrzyjmy się słowom z 12 rozdziału (w. 1-5):
Oto
Bóg jest zbawieniem moim!
Będę miał ufność i nie ulęknę się,
bo mocą moją i pieśnią moją jest Pan.
On stał się dla mnie zbawieniem!
Wy zaś z weselem wodę czerpać będziecie
ze zdrojów zbawienia.
Powiecie w owym dniu:
Chwalcie Pana!
Wzywajcie Jego imienia!
Rozgłaszajcie Jego dzieła wśród narodów,
przypominajcie, że wspaniałe jest imię Jego!
Śpiewajcie Panu, bo uczynił wzniosłe rzeczy!
Niech to będzie wiadome po całej ziemi! [3]
Będę miał ufność i nie ulęknę się,
bo mocą moją i pieśnią moją jest Pan.
On stał się dla mnie zbawieniem!
Wy zaś z weselem wodę czerpać będziecie
ze zdrojów zbawienia.
Powiecie w owym dniu:
Chwalcie Pana!
Wzywajcie Jego imienia!
Rozgłaszajcie Jego dzieła wśród narodów,
przypominajcie, że wspaniałe jest imię Jego!
Śpiewajcie Panu, bo uczynił wzniosłe rzeczy!
Niech to będzie wiadome po całej ziemi! [3]
Hymn
Izajasza ogłasza zbawienie wszystkich ludzi oraz daje czytającemu i
wykładającemu je Nefiemu nadzieję, że w trudnych chwilach Bóg go
nie opuszcza. Nefi nie powoływał się na innych proroków ani nie
nauczał o nich. W Księdze Mormona zagościł zasadniczo tylko
Izajasz. W moim głębokim odczuciu stało się tak ponieważ jest to
najpotężniejsze świadectwo w tekstach Starego Przymierza na temat
Ha-Shem, Adonai – wielkiego Jahwe. Nefi, zatroskany o zachowanie
się Izajaszowego proroctwa, chciał je utrwalić. Gdyby jakimś
cudem przywiezione z Bliskiego Wschodu teksty Izajasza się nie
zachowały dla potomnych (a moim zdaniem tak się właśnie stało!),
Nefi zawarł je na solidniejszym materiale – na płytach.
Powód
3: wielkie świadectwo Izajasza o JHWH
Jak
przeczytać możemy w wirtualnym kościelnym Przewodniku po Pismach,
Nefi cytował Izajasza w nadziei, że wszyscy dojdą do poznania
Jezusa Chrystusa (por. Pierwsza Księga Nefiego 22,12). Księga
Izajasza jest pięknym świadectwem wiary w przyjście Chrystusa i w
samego Chrystusa – dlatego właśnie tego pisarza wybiera Nefi:
Albowiem
Dziecię nam się narodziło,
Syn został nam dany,
na Jego barkach spoczęła władza.
Nazwano Go imieniem:
Przedziwny Doradca, Bóg Mocny,
Odwieczny Ojciec, Książę Pokoju (Iz 9,5)
Syn został nam dany,
na Jego barkach spoczęła władza.
Nazwano Go imieniem:
Przedziwny Doradca, Bóg Mocny,
Odwieczny Ojciec, Książę Pokoju (Iz 9,5)
Bóg
nie pozostawia nas samych. Jego surowe wyroki mają charakter czasowy
i przemijalny. To co trwa – to nadzieja. A ta zawiera w sobie
ufność, że – jak pisała Julianna z Norwich – wszystko
będzie dobrze. Tę samą nadzieję wyraża Izajasz Styl Izajasza
w jego przekładach może postawiać wiele do życzenia. Nawet po
hebrajsku może wydawać się prorokiem przykrym i ciężkostrawnym,
a w anglojęzycznej Biblii Króla Jakuba, na którą lubi powoływać
się Kościół naszej dyspensacji – zwyczajnie niesympatycznym.
Księga Mormona – dzięki Nefiemu – rzuca nowe światło
interpretacji na Izajasza. Wydobywa z niego najbardziej
podstawową naukę, że celem Boga jest zbawienie jego ukochanych
dzieci. Bóg nie czyni wyjątków dla bliższych i dalszych sobie,
bardziej i mniej wiernych (bo – jak uczymy się od Izajasza –
nawet najwierniejsi upadają). Bóg pragnie zbawienia wszystkich bez
wyjątku. Ręce wielkiego JHWH – jak na logo Kościoła –
otwarte są ku wszystkim Jego dzieciom, a zarazem braciom i siostrom.
I ręce te czekają na powrót do Ojcowskiego Domu każdej istoty
ludzkiej. Takie jest przesłanie przytaczanych przez Nefiego
fragmentów Księgi Izajasza.
Przypisy:
[1]
Did Interactions with "Others" Influence Nephi's
Selection of Isaiah?, w:
knowhy.bookofmormoncentral.org/knowhy/did-interactions-with-others-influence-nephis-selection-of-isaiah
– data dostępu: 6 maja 2020.
[2]
Tamże.
[3]
Ten przekład Księgi Izajasza (jak i pozostałe) za Biblią
Tysiąclecia, Poznań 2000
Źródło
ilustracji: www.fairmormon.org/blog/2016/06/01/9699